Januari 2014 – Ruud de Groot

Acht uur op vrijdag avond en het is gelijk weer een feest van herkenning bij het station in Leerdam. Van de, dit jaar, 40 deelnemers komt 2/3 op herhaling. Leuk ook om de nieuwe deelnemers te ontmoeten en dan op weg in de luxe bus met 65 zitplaatsen. De bus tocht blijft het minste onderdeel van de week, maar dat is bij aankomst snel vergeten. In hotel Kammerlander een prachtig modern en goed verzorgd hotel wacht ons een goedverzorgd ontbijt. Neukirchen in Oostenrijk is dit jaar de basis voor de ski Holland week en de woonplaats van onze ski gidsen Andrea, Dorlie en Karin. Dat is bij aankomst al gelijk te merken als we door een lokale bewoner met enthousiasme en met een springende wuivende balkon scene worden verwelkomd.Na het ontbijt is het kamer indeling ontvangen, ski kleding aan en eventueel ski spullen huren en dan naar boven waar ons prachtige pistes wachten om een beetje de techniek uit te proberen. ’s Avonds na een uitgebreid diner vroeg naar bed met het gevoel al een week op vakantie te zijn. De volgende morgen zondag om 7 uur gaat de wekker. Na een heerlijk ontbijt (Kaiser brötchen!) is het om 9.30 verzamelen in de bus. De start zo’n eerste ochtend is altijd nog wat traag maar dan gaan we naar Zell am See. Het sneeuwt en het zicht is niet best. Er worden vier groepen gevormd. Met hulp van de gidsen vinden we onze weg en werken we wat aan onze techniek. Tussendoor ook tijd voor koffie en de hap in berghut en dan na een mooie dag om vier uur weer in de bus op weg naar het hotel, sauna, diner en voldaan naar bed of bar. Dit ritme herhaalt zich deze week. Op maandag gaan we, als het sneeuwt, naar Hollersbach / Kitzbühel. Net als zondag zien we weinig van de omgeving. Dinsdag is het skiën in Gerloss. Indrukwekkend is de lunch in de Schnitzelhütte waar we de grootste schnitzels ter wereld soms met zijn tweeën(500 gram!) eten. Er zijn ook grote (kliko) eters die de overblijfselen van een ander nog weten te verwerken! De rest van de week hebben we het voordeel van de verse sneeuw en zon. De warme föhn uit het zuiden geeft meters sneeuw op 5 Km afstand maar bij ons een warme zonnige dag. Skiën van Hollesrbach naar Kitzbühel en nu met prachtige vergezichten we waren hier al eerder maar ik herken maar weinig. De Hahnenkamm is een uitdaging. Ook door het ijs van de rennen, een week eerder, is deze nog niet overal door ons zonder vallen te nemen. Donderdag Saalbach, maar aan het begin van het dal zien we alleen wolken. Dus naar Zell am See, waar de zon en sneeuw condities geweldig zijn. Ook op vrijdag zijn het ook de weersomstandigheden waardoor we nog eens naar Gerloss voor een heerlijke skidag gaan. Omdat we in het dorp van onze Gids Andrea zijn, bestaat de after ski deze week avonds uit het bijwonen van zijn muzikale optredens in de lokale gelegenheden. Voor mij zijn dan “baker street” uitgevoerd door onze Heintz op zijn saxofoon en een zang optreden van Alexandra, de dochter van Andrea een hoogte punt. Helaas kennen we deze week ook diepte punten door letsels aan knie banden en een schouder. De hulp van de groep bij dit soort calamiteiten is iedere keer weer hartverwarmend. Als er op zaterdag twee deelnemers met de taxi op weg gaan naar de “gipsvlucht” is dat ook weer te zien bij het afscheid. Zaterdag is voor de achterblijvers een dag van koffers inpakken en nog een mooie dag in de ski arena Wildkogel in Neukirchen met zon en harde warme wind. Bij terugkomst in het hotel nog even zwemmen, de gebruikelijke afscheid schnitzel met friet en dan moe en voldaan in de bus. Om negen uur zijn we na een voorspoedige reis weer in Leerdam. Het was weer een heerlijke week.