Mijn eerste reis met de Ski Holland groep – 2017

Tijdens de Herfstskiweken in Kaprun had Andrea mij al een aantal keren gewezen op het bestaan van de Ski Holland Groep en de unieke reizen die zij organiseren, maar tot nu toe was het om verschillende redenen niet gelukt om mee te gaan.

Dit jaar stonden alle seinen op groen en kon ik aan het avontuur beginnen. We vertrokken vanaf de garage van De Snelle Vliet in Alblasserdam. Hier was tevens de mogelijkheid om de auto op een veilige plaats te parkeren.

Na tussenstops in Breda en Nederweert om de laatste medereizigers op te pikken kon de reis naar Italië beginnen. Over de reis zal ik niet te veel zeggen, voor mij is een bus niet de ideale plek om de nacht door te brengen.

Aan het begin van de volgende ochtend kwamen we aan in Basel waar de chauffeur een verplichte rust van 45 minuten moest nemen. Dit gaf ons de mogelijkheid om van een ontbijt in het restaurant te genieten.

Hierna zijn we doorgereden naar Aosta waar we in de tweede helft van de ochtend bij het hotel aankwamen. De kamers waren nog niet beschikbaar zodat we geen tijd hoefden te verspillen met het uitpakken van koffers e.d.. Na ons in de catacomben van het hotel omgekleed te hebben bracht te bus ons naar de lift, zodat we nog een halve dag in Aosta/Pila konden skiën. Fantastische pistes onder een strakblauwe hemel.

Aan het eind van de middag was er weer een bus geregeld om ons naar het hotel te brengen waar de kamers inmiddels beschikbaar waren. Het hotel zag er fantastisch uit en het zwembad en de sauna zagen er zeer aanlokkelijk uit.

Het personeel moest even aan ons wennen, we hadden even het gevoel dat dit de eerste keer was dat het hotel meer dan 10 gasten had, maar in de loop van de week liep alles steeds soepeler.

In het hotel hebben we ook kennisgemaakt met de 4 gidsen die ons de hele week zouden begeleiden. De hele week was de bus voor ons beschikbaar om ons naar de verschillende skigebieden in de omgeving te brengen. Op basis van ski-ervaring zijn de deelnemers ingedeeld in groepen van 10 – 12 personen, iedere groep kreeg per dag één van de gidsen toegewezen. Hoewel er van te voren een plan gemaakt was welke gebieden er welke dag bezocht zouden worden was dit meer een leidraad en keken de gidsen iedere ochtend waar die dag de omstandigheden optimaal waren. Dit bracht ons naar de volgende gebieden: Montarosa, Cervinia-Zermat (tot 3880 meter hoogte)., Courmayeur, Cervinia-Valtournenche, Chamonix en als afsluiting op vrijdag naar Aosta/Pila. De pistes waren overal uitstekend en vrijwel de hele week hadden we te maken met een strakblauwe lucht. Het was een fantastische skiweek.

Vrijdag hebben we aan het eind van de middag afscheid genomen van de gidsen. ’s Avonds hebben Frans en Tina het programma voor 2018 gepresenteerd, bestemming Voralberg in Oostenrijk (om van te watertanden).

Zaterdag is na het inpakken van de koffers de helft van de groep gaan skiën, de andere heeft helft heeft een leuke dag in Aosta doorgebracht.

Na het diner op zaterdag zijn we rond 19.30 weer richting Nederland vertrokken. Na een lunch in Nederweert kwamen we rond 10.00 aan op ons startpunt Alblasserdam. Ik kan terugkijken op een geweldige week. De skiomstandigheden waren uitstekend en als nieuweling heb ik me zeer welkom gevoeld in de groep. Ik hoop de volgende reis er weer bij te kunnen zijn.

Bij deze wil ik Tina en Frans en alle medereizigers bedanken voor deze fantastische reis.